Ga naar content

Met bijna 25 jaar ervaring in de cateringwereld kunnen we wel zeggen dat Marco een oude (maar jonge 😜) rot in het vak is. In 2020 nam hij het gedurfde besluit om voor zichzelf te beginnen. Niet vanuit de ambitie dat hij altijd al wilde ondernemen. Nee, Marco besloot zijn eigen catering toko op te zetten omdat hij impact wilde maken. De slogan ‘foodconcepten met impact’ komt dan ook niet uit de lucht vallen.

Foodconcepten met impact

STAPFOODS staat voor gastvrijheid, ondernemerschap en vitaliteit. “Deze aspecten passen zo goed bij mij en hoe ik naar de wereld kijk. Met STAPFOODS willen we vooral impact maken op het aspect van gezond eten. Dat doen we bijvoorbeeld door in onze schoolkantines witte panini’s te verkopen mét vezels erin.” STAPFOODS gaat nog een stapje verder ;), en werkt daarin samen met een bakker uit Den Haag, waar ze hun eigen brood laten bakken. Daarnaast zijn ze als ondertekenaar van het akkoord gezonde voeding op scholen aangesloten bij Jongeren Op Gezond Gewicht.

Gezondheid voorop dus! Toch bestaat niet alles wat ze verkopen uit vitamines en vezels. “Soms hebben kinderen ook gewoon behoefte aan een lekkere snack zoals een Twix of een broodje kipburger, en dat moet kunnen. We willen ze natuurlijk wel binnenhouden. Daarom hebben we gekozen voor een verdeling van zo’n 80% gezond en 20% minder gezond.”

Vitaliteit voor de mens én de omgeving

Er is niets waar Marco en zijn team niet over nadenken. Ze bieden bijvoorbeeld alleen kipproducten aan. Niet omdat kip over het algemeen iets gezonder is dan andere soorten vlees, maar ook omdat iedereen kip mag eten. “Zo bieden we ook een stukje inclusiviteit. Iedereen moet zich welkom voelen bij onze schoolkantines!”

Gezonder eten is slechts een onderdeel van het stukje ‘vitaliteit’. Ook duurzaamheid valt daaronder. En dat gaat verder dan alleen zo min mogelijk eten weggooien: van samenwerken met lokale ondernemers en leveranciers, wat reistijd scheelt, tot het gebruiken van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen.

Alle goede ideeën beginnen op de zolderkamer…

…of in je woonkamer! Marco begon STAPFOODS in coronatijd, geen ideale periode om je eigen catering business op te zetten, maar met Marco’s oneindige optimisme en doorzettingsvermogen zag hij kansen, geen problemen. Vanuit zijn woonkamer begon hij met het samenstellen van ‘foodboxen’. Van vrijdagmiddagborrelboxen voor bedrijven tot aan kookboxen voor scholen, zodat kinderen in coronatijd thuis lessen konden volgen. Over out of the box denken gesproken! 

“Ik ben heel pragmatisch en oplossingsgericht. Ik maak me niet zo druk over dingen. Ik weet wat we moeten doen om goed te presteren en focus me daarop. Daarnaast heb ik goede mensen om me heen verzameld die mij aanvullen op punten waar ik zelf minder goed in ben en uiteindelijk loopt het vanzelf.” Een mindset waar velen van kunnen leren: ook al gaat het niet altijd van een leien dakje, er is altijd een oplossing. “Als er bijvoorbeeld ziekteverzuim is, denk ik wel even shit, wat nu? Maar soms sta ik dan gewoon zelf op de werkvloer, en dat vind ik ook hartstikke leuk!”

Teamcaptain

Aan een positieve en enthousiaste instelling ontbreekt het Marco in ieder geval totaal niet. “Het leukste aan ondernemen vind ik dat ik mijn eigen ideeën kan vormgeven met een leuk team om me heen, dat ik iedere dag met plezier naar m’n werk ga en op mijn eigen manier bijdraag aan een betere wereld. Natuurlijk vind ik het ook supertof om te zien dat we groeien als bedrijf, maar dat is vooral te danken aan het hele team. Dit kan ik niet alleen.” 

Marco moedigt zijn medewerkers dan ook aan om een stukje ondernemerschap naar zich toe te trekken. “In principe runnen ze hun eigen winkeltje. Ik kan simpelweg niet alles zelf doen, maar ben ook niet zo dat ik van bovenaf zeg ‘zo moeten we het doen’. Ik vind het belangrijk dat ze zelf met ideeën komen, dat probeer ik te stimuleren en voldoende ruimte voor te bieden. Zij staan immers met de jongeren op de werkvloer.” Marco ziet zichzelf dan ook niet als een ‘baas’, maar als de aanvoerder van een team. “We moeten het met zijn allen doen, en daar is iedereen bij betrokken. Van medewerkers tot leveranciers en van BridgeFund tot de scholen. Daar ben ik net zo goed onderdeel van. Ik ben niet meer of minder als ieder ander die betrokken is bij STAPFOODS.”

Zo nuchter en bescheiden als Marco is, is het zeker niet niks wat hij in 3 jaar tijd heeft weten te bereiken. Nog tijdens covid opende Marco in 2021 zijn eerste 5 schoolkantines op verschillende locaties. Ze schoten als paddenstoelen uit de grond en het ging superlekker! Tot de zomerperiode aanbrak…

Marco’s ondernemerstip:

“Wil je uitbreiden met je bedrijf? Maak van tevoren een goed plan en zorg dat je goede mensen om je heen hebt. Je moet mensen hebben op wie je kan bouwen, want je kan zelf niet overal tegelijk zijn.”

Een snelle financiering

“In mei vorig jaar zag ik dat er een gat ontstond in de liquiditeit: de zomervakantie kwam eraan. Dan komt er niks binnen, maar moet ik wel mijn medewerkers doorbetalen. Toen hoorde ik BridgeFund op de radio voorbij komen en kreeg ik de indruk dat jullie snel schakelen. Voor mij toen heel belangrijk, dus ik heb meteen contact opgenomen.”

Vanaf daar is het voor Marco in een stroomversnelling gegaan. “De zakelijke lening regelen bij BridgeFund vond ik snel, makkelijk en toegankelijk. Mijn contactpersoon Sebastiaan toonde veel interesse in wat we doen. Daar onderscheiden jullie je mee. Als ondernemer doe je natuurlijk niets liever dan vol trots en enthousiasme vertellen over je bedrijf!”  

Het zakelijk krediet biedt Marco naar eigen zeggen een stukje flexibiliteit. “Je kunt makkelijk aflossen, makkelijk geld opnemen en snel weer door! Natuurlijk leen ik het liefst zo min mogelijk, maar uiteindelijk heb je kapitaal nodig om snel te kunnen groeien met je bedrijf.” 

 Al met al is Marco blij met zijn zakelijk krediet, en daar worden wij dan weer blij van! “Met elkaar maken we het mogelijk om leerlingen weer gezonder te kunnen laten eten op scholen. Daar dragen jullie ook een stukje aan bij. Jullie zijn net zo belangrijk als de groenteboer en de slager. Je hebt elkaar nodig om het voor elkaar te krijgen.”

Van krediet uit nood tot krediet voor groei

Waar Marco het zakelijk krediet eerst gebruikte om de zomermaanden te overbruggen, gebruikt hij het nu ook om te investeren in nieuwe apparatuur. “Afgelopen zomer hebben we 7 nieuwe locaties geopend en nu staan er nog drie op de planning. Dat kost gewoon heel veel geld. Reken maar op zo’n 10 tot 15.000 euro per locatie. Dat verdienen we in een jaar wel weer terug, maar op dat moment heb is het eerst nodig.” 

“De financiën bijhouden en administratieve taken vind ik het minst leuk aan ondernemen, maar het moet toch gebeuren. Gelukkig maken jullie het een stukje makkelijker. Bij de bank bijvoorbeeld, mis ik iemand die ik kan bellen als ik even snel iets wil weten. Jullie bieden die service wel! Als ik een vraag heb, bel ik Sebastiaan en krijg ik direct advies of gaat hij er even achteraan.”

Toekomstdromen

Toen Marco begon met STAPFOODS was het doel om op maximaal 30 locaties schoolkantines te vestigen, en daarnaast nog een aantal bedrijfsrestaurants. Die visie is onveranderd. “We vinden het op dit moment allemaal fijn dat we een wat kleinere organisatie blijven. Zo zijn we lekker flexibel en is er makkelijk en goed contact onderling.” 

Toch kan het zomaar zijn dat de doelstellingen nog wat worden bijgeschaafd. “Mocht het zo zijn dat mijn team zegt dat ze willen groeien naar 60 locaties, dan moeten we dat met elkaar bespreken en zouden we over 5 jaar opeens 60 locaties kunnen hebben. Maar dat is nu niet ter sprake! Ik wil niet per se rijk of groot worden, maar gewoon iedere dag met plezier naar m’n werk gaan, net als nu. Dat is mijn droom!”