Ga naar content

Vandaag reizen we af naar het altijd bruisende Lelystad. Waarschijnlijk is hier niemand beter bekend dan Joost van Kooten: in korte tijd verhuisde hij binnen de Flevolandse hoofdstad maar liefst 4 keer met zijn bedrijf Alubaba. Wel om positieve redenen gelukkig: het pand was simpelweg veel te snel te klein. In dit blog nemen we je mee hoe Joost deze snelle groei realiseerde.

Op bezoek bij:
Alubaba

ondernemer-alubaba-klantcase

Met de naam Alubaba doet Joost zijn vader en oprichter van het bedrijf eer aan. Baba betekent namelijk vader in het Arabisch en “alu” komt van aluminium, samen Alubaba: een aluminiumfolie wikkel bedrijf. Een wat?! Simpel gezegd: Alubaba produceert aluminiumfolie en aluminium bakjes. Je kent ze wel. Vaak gevuld met heerlijke shoarma, overgoten met knoflooksaus, mega veel kaas en een beetje sla. Een kapsalon, weet je wel?

“Afhalen loopt als een raket, mensen bestellen wel eten om het thuis bezorgd te krijgen. En dat gebeurt in onze bakjes.”

Joost is met zijn bedrijf waarschijnlijk één van de weinige ondernemers die wel goed draaide in tijden van corona. Waar andere ondernemers hun omzet zagen kelderen, zag Alubaba het alleen maar stijgen. In de veel te lange tijd dat de horeca gesloten was, liep afhalen als een raket. “Mensen bestellen wel eten om het thuis bezorgd te krijgen. En dat gebeurt in onze bakjes.”

Van handmatig vouwen in de garage naar machines en fabricage 

Alubaba kan zich in een mooi rijtje plaatsen: Apple, Tesla, Amazon, Google, BridgeFund… allemaal begonnen in een garage en nu bekend als best functionerende bedrijven ter wereld (en sommige nog hard onderweg ;)). Ook Joost heeft nu al een mooie weg afgelegd. Waar hij op 50 vierkante meter begon en samen met zijn kinderen doosjes stond te vouwen, breidde hij uit naar een groot pand met 3 machines voor de bakjes en een volautomatische rolletjeswikkelmachine, die beide op volle toeren draaien.

Kansen zijn er om te pakken, problemen om op te lossen

Joost is het type ondernemer die kansen ziet, direct handelt en ze met beide handen aangrijpt. Zo speelde hij fantastisch in op de behoefte naar snelle levering van aluminium bakjes. Deze bakjes worden voornamelijk in China en India geproduceerd, maar hebben (mede door de coronacrisis) lange levertijden. Door de kortere afstand en snelle productie kon Alubaba wél snel leveren. 

Toch ging dit niet zonder slag of stoot: om continu op volle toeren te kunnen draaien, moet er namelijk flink veel voorraad ingekocht worden. Gelukkig wist Joost hier wel raad mee! Eén telefoontje naar BridgeFund en zijn zakelijke lening was zo geregeld. 

“Het aanvragen van de financiering bij BridgeFund is eigenlijk heel plezierig gegaan. Ondernemers hebben geen tijd voor niks, behalve voor het bedrijf. Dus het aanvragen van de financiering moet eigenlijk heel makkelijk, heel snel kunnen gaan en dat is bij BridgeFund goed gelukt.”

Keep it simple! 

Joost zijn geheim om zo snel te groeien? Dat is simpel: hij is gewoon lekker zichzelf gebleven. Zijn waardevolle ondernemerstip is dan ook: “Blijf geloven in je product, blijf geloven in je eigen processen. Lukt het niet? Dan ligt het aan jou. Lukt het wel? Dan ligt het ook aan jou en heb je het goed gedaan!”