Wanneer moet je nu precies welke producten op voorraad hebben, hoe speel je snel in op veranderende omstandigheden en hoe kan voorraadfinanciering bijdragen aan beter voorraadbeheer? Wij doken voor je in het onderwerp.
Voorraadbeheer optimaliseren, hoe doe je dat? Grote voorraden en uitgebreide assortimenten zijn bij veel groothandels eerder regel dan uitzondering. Het idee hierachter komt vanuit het gevoel de concurrentie voor te moeten blijven. Maar werkt dit ook echt zo? Voorraad is natuurlijk belangrijk, maar kost ook geld. Grip houden op en het optimaliseren van je voorraadbeheer zijn daarom cruciaal. Met de volgende 5 tips houd je het heft in eigen handen:
Zorg voor inzicht
De eerste stap naar efficiënt voorraadbeheer is een continu inzicht in je actuele voorraad. Heb je dit nu niet? Dan is het allereerst belangrijk dat je dit helder krijgt. Welke producten heb je nu op voorraad en zijn er producten die bijbesteld moeten worden? Welke producten gaan als een trein en welke staan eigenlijk in een hoekje stof te happen? Heb je een beeld van de grote lijnen en belangrijkste knelpunten, dan weet je in ieder geval hoe je er qua voorraadbeheer voorstaat.
Kies een voorraadbeheersysteem
Om ook op detailniveau grip te krijgen op je voorraad is het slim om na te denken over een voorraadbeheersysteem. Zelfs voor kleinere bedrijven is een Excelbestand vaak niet voldoende om de voorraad bij te houden. Laat staan wanneer je een groothandel met een aanzienlijke voorraad hebt. Dan is het aan te raden om te kiezen voor een WMS (Warehouse Management System). Zo’n systeem tilt je voorraadbeheer naar een hoger niveau. Het levert je groothandel direct geoptimaliseerde processen en personeelsbestanden, realtime inzicht in je voorraad en kostenverlaging op.
Voorraadhoogte versus servicegraad
Een grote voorraad zorgt ervoor dat je geen “nee” hoeft te verkopen aan je afnemers. Maar wist je dat gemiddeld maar liefst 25% van de waarde van je voorraad op gaat aan kosten als opslag, rente en waardevermindering? Natuurlijk, service richting je klanten is belangrijk, maar het mag niet ten koste gaan van je winst. Het is de kunst om met zo min mogelijk voorraad een zo hoog mogelijke servicegraad te bereiken.
Leveranciersmanagement
Betrouwbare leveranciers zijn goud waard in voorraadmanagementland. Leveren jouw leveranciers altijd op tijd? Kun je bij hen terecht als je snel nieuwe voorraad nodig hebt? En krijg je korting op bulkgoederen? Het maken van goede afspraken met je ketenpartners is ontzettend belangrijk. En voor wat hoort wat, natuurlijk. Een goede samenwerking komt altijd van twee kanten. Zodra jij meer inzicht hebt in jouw verwachte vraag, kunnen je leveranciers hier ook beter op inspelen en zullen zij veel meer geneigd zijn om met je mee te denken.
Het optimale assortiment
Je hebt wellicht wel eens gehoord van de 80/20-regel? Die houdt in dat in vrijwel alle gevallen 20% van de producten zorgt voor 80% van de omzet. Het houden van een groot assortiment lijkt ontzettend klantvriendelijk, maar levert vaak onnodig hoge kosten op. Inderdaad, een iets beperkter assortiment vergroot de kans dat je heel soms een ‘nee’ moet verkopen, maar kan ook fikse kostenbesparingen opleveren. Daar moet een balans tussen bestaan. Een ABC-analyse biedt je inzicht in welke producten de meeste omzet opleveren en welke alleen maar geld kosten. Kom maar op met dat optimale assortiment dat je vervolgens kunt samenstellen!
De voordelen van goed voorraadbeheer
Het moge duidelijk zijn dat efficiënt voorraadbeheer je grip op je processen en je organisatie oplevert. Op het moment dat je precies weet wanneer een product bijna op is én hoeveel je ervan nodig hebt, kun je optimaal profiteren van bulkkortingen bij je leveranciers. En als je ook nog eens op tijd bent met bestellen, levert een onverwacht lange levertijd je ook geen problemen op. Voorraadmanagement geeft je dus de kans om flexibel in te spelen op het koopgedrag van je klant, je omzetsnelheid te berekenen en kosten binnen de perken te houden. In- en verkoop zijn volledig in balans en je komt nooit voor vervelende verrassingen te staan.
Voorraadfinanciering; zorg voor snelheid in je processen
Met voorraadfinanciering is je organisatie in staat om te groeien. Snelheid is hierbij toch wel hét toverwoord. Voorraadfinanciering wordt gebruikt om snel je voorraad mee aan te kunnen vullen, maar bijvoorbeeld ook om in te kunnen spelen op plotselinge kortingen van je leveranciers. En het mes snijdt hierbij aan twee kanten!
Niet alleen ben je hiermee zelf goedkoper uit, ook ben je hierdoor in staat om je eigen klanten een (nog) beter aanbod te doen! Ook durven ondernemers dankzij snelle voorraadfinanciering weleens een bescheiden risicootje te nemen, met betrekking tot bijvoorbeeld een nieuw nicheproduct dat je wilt uitproberen. Dat is natuurlijk veel minder aantrekkelijk wanneer je daar de volle mep voor moet betalen.
Hier past BridgeFunds financieringsproduct prima bij! Ben je in staat om goede verkoopcijfers voor te leggen? Dan staat daar een realistische rente tegenover. En je begint direct met aflossen wanneer het geld op je rekening staat. Dat aflossen bekostig je dan met je verkoop. Met onze kortlopende leningen ben je snel in staat om je voorraad aan te vullen, of juist in te spelen op de buitenkansjes die je tegenkomt.
Voorraadfinanciering is een populaire keuze voor veel groothandels, maar het is belangrijk om dit op de juiste manier aan te pakken. Lees meer over de mogelijkheden om voorraad te financieren.
Voorraadfinanciering aanvragen?
Wij verstrekken leningen aan bedrijven met minimaal 50.000 euro omzet per jaar, die minimaal 12 maanden staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Kijk hier wat we voor jou kunnen betekenen of vraag direct online jouw lening aan, dan gaan wij meteen voor je aan de slag!