Soms heb je als ondernemer even wat meer geld nodig dan in de kas zit. Niet omdat de business slecht gaat, maar om tijdelijk wat extra voorraad in te kopen. Misschien komt er een drukke periode aan, staat er een grote marketingcampagne op de kalender of kun je profiteren van fikse kortingen door je voorraad groter in te kopen. Wat de reden ook is: soms heb je gewoon extra voorraad nodig. Maar waar begin je? En hoe financier je die voorraad?
Controle houden: als het aankomt op de benodigde voorraad voor je onderneming, is het onwijs belangrijk. Door een extra voorraad aan te leggen kun je bijvoorbeeld voordeliger inkopen en hoef je geen nee meer te verkopen aan je klanten wanneer het erg goed gaat.
Wanneer heb je extra voorraad nodig?
Om te beginnen is het van belang concreet te hebben wanneer je extra voorraad nodig hebt. Seasonality speelt daar een hele grote rol in. Aan de vraag naar producten of diensten hangen namelijk vaak herhalende of voorspellende patronen. Neem het simpele voorbeeld van korte broeken: in ons koude kikkerlandje worden die na oktober vrijwel niet meer gedragen. In december een collectie shorts in je winkel hangen, heeft dan ook weinig zin. Een duidelijk voorbeeld van een seizoensgebonden product.
Seasonality heeft natuurlijk ook te maken met feestdagen of evenementen. Zo zal er misschien wel een run op stropdassen zijn in de weken voor vaderdag, vliegen hondenspeeltjes de deur uit op 3 oktober en worden er waarschijnlijk miljoenen bitterballen geserveerd in kroegen tijdens een WK-voetbal.
Inzicht krijgen in de pieken en dalen
Toch ligt seasonality niet altijd aan festiviteiten of de temperatuur buiten. Soms is de vraag zelfs te koppelen aan een dag van de week. Voor onze business bijvoorbeeld, is het een stuk rustiger op zaterdag en zondag. De meeste ondernemers vieren dan ook gewoon weekend. Inzicht krijgen in deze pieken en ze koppelen aan maanden, weken of zelfs dagen is stap 1. Je eigen praktijkervaring en historische data zijn daarbij je grootste hulp. En het mooie: je hoeft het natuurlijk niet allemaal zelf te doen! Er zijn vele tools die je tot op SKU-niveau inzicht geven over de vraag naar een product.
Let op! Vergeet bij het in kaart brengen van je voorraad ook geen rekening te houden met je reguliere veiligheidsvoorraad. Die buffer heb je altijd nodig wanneer eventuele negatieve veranderingen zich voordoen in de markt, zoals een tekort aan grondstoffen of onderdelen.
Voorraad voorfinancieren?
Het voorfinancieren van de voorraad kan aardig in de papieren lopen. Het is helemaal niet gek als je daarvoor een financieel steuntje in de rug nodig hebt, je zal absoluut niet de eerste ondernemer zijn die daar een financiering voor aanvraagt! Neem bijvoorbeeld de heren Armand en Tim van het bedrijf Beer in a Box. Zij hadden een goed idee, dat wisten ze zeker: het verkopen van abonnementen op speciaalbier. Maar hoe moesten ze aan al die liters bier komen toen ze net begonnen? De bank zat niet op ze te wachten…
Bij BridgeFund kijken we gelukkig net wat verder. Wij zien enthousiaste ondernemers met goede ideeën. Die moet je vooruit brengen, en niet tegenwerken. Dus klopten de ambitieuze mannen bij ons aan voor een zakelijk krediet en konden wij hen verder helpen met de groei van hun business. “Het is prettig dat de financiering dagelijks wordt afgelost, dan hoef je er niet over na te denken.”
Vraag eenvoudig een lening aan
Bij BridgeFund weten we maar al te goed dat ondernemen tijd kost en dat je zo min mogelijk tijd en energie wil verspillen aan papierwerk. Daarom vraag je bij ons eenvoudig en snel een zakelijke lening of krediet aan. Of je nou tijdens de zomermaanden extra personeel nodig hebt of juist je voorraad wil voorfinancieren, bij BridgeFund is er veel mogelijk. Neem vandaag nog contact met ons op of check hier direct je mogelijkheden.