Ga naar content
Laatst bijgewerkt op 2 juli 2024 om 12:52
In het kort
  • Een BMC is een krachtig instrument om de essentiële bouwstenen van je bedrijf te visualiseren op één overzichtelijk A4. Het vervangt een dik ondernemingsplan en biedt dagelijkse zichtbaarheid.
  • Het BMC helpt bij consistente groei en reputatieopbouw door helderheid te scheppen voor klanten en toekomstige opvolgers, wat cruciaal is voor succes en continuïteit.
  • Geschikt voor elke ondernemer, ongeacht ervaring of bedrijfsfase, biedt het BMC focus en structuur bij strategische beslissingen en aanpassingen in de bedrijfsvoering.

Elke ondernemer weet wat een ondernemingsplan is, maar lang niet iedereen kent het Business Model Canvas. Zonde eigenlijk, want hiermee omschrijf je alle essentiële elementen van je bedrijf op slechts 1 velletje papier. Strategisch is dit van onschatbare waarde. Klinkt te mooi om waar te zijn? We nemen je mee.

Wat is een Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas (BMC) is een strategisch document waarmee je 9 cruciale elementen van je bedrijfsmodel visueel in kaart brengt. Door die bouwstenen scherp te verwoorden en schematisch te positioneren, ontstaat een overzichtelijk dashboard van je bedrijf. Dus geen dik ondernemingsplan vol details dat bovenop de archiefkast stof ligt te vangen, maar één geordend a4tje met de essentie van je bedrijf, hangend waar mensen het elke dag zien.

Waarom een BMC gebruiken?

Consistentie is een van de bepalende factoren voor het succes van een bedrijf. Klanten houden van duidelijkheid. Daarom kiezen ze voor een merk waarvan ze weten waar het voor staat. Met het Business Model Canvas heb je een krachtig handvat om consequent te bouwen aan de groei van je bedrijf, en dus ook aan je reputatie. Ook als je je bedrijf op een bepaald moment wil overdragen. Dankzij het BMC heeft je opvolger een concrete gids om de werkzaamheden in lijn met jouw beleid voort te zetten.

Voor wie is een BMC interessant?

Elke ondernemer profiteert van een zorgvuldig opgestelde Business Model Canvas. Het geeft focus en biedt houvast tijdens het maken van moeilijke keuzes. Dan maakt het niet uit of het je eerste of tiende onderneming is, in welke branche je zit of hoeveel omzet je draait. Het is een powertool voor zowel een zzp’er die vanuit huis dieetcoaching aan Amerikaanse expats aanbiedt, als voor een landelijke SEO-specialist die personeel over meerdere verdiepingen op de Zuidas heeft rondlopen.

Wanneer maak je een BMC?

Voor een nieuwe onderneming wil je absoluut een Business Model Canvas maken. Het is een geweldige tool om je zakelijke netwerk, creatieve marketingtrucs en financiële zorgen te structureren. Maar het is niet alleen waardevol bij de oprichting van je zaak. Ook als je al jaren operationeel bent, kan de situatie vragen om een aanscherping van de bedrijfsfilosofie. In sommige gevallen kies je dat moment zelf, zoals bij de opening van een nieuw filiaal. In andere gevallen word je door de markt gedwongen, zoals een fastfoodrestaurant dat zich moet aanpassen aan een steeds bewustere consument.

Eerst starten of eerst een BMC?

In de ideale wereld heb je het Business Model Canvas helemaal af, voordat je de deuren van je zaak opent. Maar… in de praktijk lopen zaken vaak anders en dat is niet erg. Je belangrijkste wapen tijdens de opstart van je bedrijf, is energie. Zorg ervoor dat die blijft stromen. Dus werk je met tegenzin aan het invullen van je BMC? Laat het dan even voor wat het is. Focus je in dat geval liever op iets waar je wél enthousiast van wordt, zoals koffie drinken met een potentiële partner, schetsen aan je nieuwe logo of het perfecte winkelpand uitzoeken.

Ben je theoretisch of praktisch?

Wanneer je de handleiding van je bedrijf maakt, hangt af van wat het beste bij je persoonlijkheid past. De theoretische methode is om eerst de handleiding op papier zetten en daarna je onderneming volgens plan uit te voeren. De praktische methode is om je zaak eerst op te zetten en achteraf te definiëren wat je eigenlijk doet. Beide manieren zijn goed, al moet je bij de tweede optie wel houden van vallen en opstaan.

Weet je niet zo goed wat het beste bij je past? Gebruik de Ikea-test. Wat doe je bij het in elkaar zetten van een Ikea-meubel?. Volg je precies de instructies van A tot Z? Of ga je meteen aan de slag en pak je het boekje er pas bij wanneer je erachter komt dat de lade ondersteboven hangt?

4 manieren om je BMC te gebruiken

Je gebruikt het Business Model Canvas als hulpmiddel om de strategie van je bedrijf te bepalen. Er zijn ontelbare mogelijkheden wanneer het van pas komt, wij noemen er alvast 4.

1. BMC toont zwaktes

Een goed opgesteld Business Model Canvas toont heel duidelijk de sterke en zwakke elementen van je business. Ook maak je inzichtelijk welke invloed het ene onderdeel op het andere heeft. Zo kom je snel tot de kern van een probleem. Bombardeer het verbeteren van de zwakke schakel tot speerpunt, zodat je de komende tijd weer kan focussen op groei.

2. BMC helpt met keuzes

Een typische eigenschap van een ondernemer is kansen zien en grijpen. Maar eerlijk is eerlijk, ook bij jou verandert niet elk business-idee in goud. Voelt iets als een geweldige mogelijkheid, maar twijfel je of het verstandig is? Pak het Business Model Canvas erbij en je ziet vrijwel direct of die investering in een container oranje strandstoelen je bedrijf verder helpt of niet.

3. BMC kijkt vooruit

Kleine kans dat je bedrijf op dit moment precies is waar je wil dat het is. Misschien wil je het aanbod verduurzamen, efficiënter produceren of uitbreiden naar het buitenland. Welke dromen je ook hebt, het Business Model Canvas helpt je ze te verwezenlijken. Niet lukraak wat plannetjes uitproberen, maar je bedrijfsproces structureel en toekomstbestendig veranderen.

4. BMC inventariseert risico’s

Wat zou er gebeuren als morgen het sterkste fundament van je bedrijf wegvalt? Hoe dek je jezelf daartegen in? Het Business Model Canvas toont eerlijk hoe fragiel je zaak is. Dat inzicht helpt je om van tevoren beschermende maatregelen te nemen. Voorkom bijvoorbeeld dat het leeuwendeel van je omzet afkomstig is van één grote klant. Zorg ook dat je een back-up plan hebt voor als je belangrijkste leverancier failliet gaat. En pas op dat je nooit zo afhankelijk van iemand in je team wordt, dat je in de problemen komt als die persoon wegvalt. Inderdaad, dat geldt ook voor jezelf.

Hoe maak je een Business Model Canvas?

In 2008 publiceerde Alexander Osterwalder voor het eerst zijn Business Model Canvas. Het is een enkele pagina die bestaat uit 9 tekstvelden op een vaste plek. Centraal staan de kernwaarden van je bedrijf, links de leveranciers, rechts de klanten en daaronder de kosten en opbrengsten. Over de lay-out van het BMC hoef je je geen zorgen te maken, die staat al vast.

De 9 bouwstenen

Het BMC is opgebouwd uit 9 elementen. Samen vormen ze de bouwstenen van je bedrijf.

Bouwsteen 1 – Doelgroep: Voor wie is je product of service interessant?

Bouwsteen 2 – Kernwaarden: Waarom kiest een klant voor jou? 

Bouwsteen 3 – Kanalen: Hoe communiceer je met je klant?

Bouwsteen 4 – Service: Hoe onderhoud je een goede klantrelatie?

Bouwsteen 5 – Inkomsten: Wat is je verdienmodel?

Bouwsteen 6 – Middelen: Wat heeft je bedrijf nodig?

Bouwsteen 7 – Activiteiten: Welke processen zijn cruciaal voor je bedrijf? 

Bouwsteen 8 – Partners & leveranciers: Met welke bedrijven werk je samen? Bouwsteen 9 – Kosten: Waar geef je geld aan uit?

Aan de slag met een template

Om zo efficiënt mogelijk aan de slag te gaan, hebben we een apart artikel voor je gemaakt, met Business Model Canvas voorbeeld. Het bevat gedetailleerde uitleg over de 9 bouwstenen en een handig Excel template om te downloaden.

Veelgestelde vragen

Een strategisch document van 1 vel, met daarop beschrijvingen de 9 essentiële elementen van je bedrijf.

Elke ondernemer, van zzp’er tot multinational, heeft profijt van een Business Model Canvas.

Gebruik ons model om stap-voor-stap de 9 bouwstenen van het BMC in te vullen.

Bij de start van je bedrijf, reorganisatie, productintroductie en elke andere grote verandering binnen je onderneming.

Disclaimer

Deze informatie wordt beschikbaar gesteld met als enig doel behulpzame informatie verstrekken aan bezoekers. Aan deze informatie kan geen rechten worden ontleend. Het is ook niet bedoeld als vervanging van persoonlijk financieel advies, raadpleeg bij vragen altijd een financieel adviseur.

Ook interessant