Ga naar content
Laatst bijgewerkt op 1 mei 2024 om 09:29
In het kort
  • Elektrische auto’s genieten van lagere bijtelling, geen BPM en geen MRB, waardoor ze financieel aantrekkelijk zijn.
  • Ondernemers profiteren van subsidies zoals MIA en VAMIL voor elektrische voertuigen, naast lagere bijtelling.
  • De bijtelling wordt geleidelijk verhoogd tot 22% in 2026, terwijl belastingvoordelen voor elektrisch rijden afnemen.

Wat de huidige situatie van elektrisch rijden is en wat er de aankomende jaren gaat veranderen? Daar geven we in dit blog een antwoord op.

De keuze is reuze voor ondernemers die eraan zitten te denken een elektrische auto aan te schaffen. Toch rijden veel mensen nog in een brandstofauto, terwijl dit steeds minder aantrekkelijk wordt. Met dank aan de overheid, die op allerlei manieren elektrisch rijden stimuleert. Hier kun jij, als ondernemer, bij uitstek van profiteren. Tegelijkertijd gaat er wel het nodige veranderen wat betreft de tegemoetkomingen voor uitstootvrije bolides.

Bijtelling

Zo betalen bezitters van elektrische auto’s veel minder bijtelling voor hun bolides:

  • Elektrische auto’s: 16% bijtelling over de eerste 35.000 euro (2022)
  • Brandstofauto’s: 22% bijtelling over de totale aanschafwaarde (2022)

Daarnaast betaal je voor volledig elektrische auto’s géén BPM (aanschafbelasting) en geen MRB (motorrijtuigenbelasting).

Subsidies: MIA en VAMIL

Bovenop de lagere bijtelling en andere belastingvoordelen zijn er voor ondernemers die volledig elektrisch rijden ook nog eens verschillende subsidies beschikbaar:

  • De Milieu-investeringsaftrek (MIA), waarbij je 13,5% van je investeringsbedrag (waar ook bijvoorbeeld de laadpaal onder valt) van de winstbelasting af kunt trekken (tot maximaal 40.000 euro).
  • De ‘willekeurige afschrijving milieu-investeringen’ (Vamil). Je bepaalt dan zelf wanneer je een deel van de investering – tot 75% – van de winst aftrekt.

De cap voor het berekenen van de bijtelling

Sinds 2019 zijn er echter wel voorwaarden verbonden aan de verlaagde bijtelling voor elektrische auto’s. Was dit tot 2018 nog 4% over de gehele aanschafwaarde, in 2019 werd dit 4% over de eerste 50.000 euro (de cap) van de aanschafwaarde en 22% over de rest.

En deze ontwikkeling zet zich door, tot 2026. Stapje voor stapje wordt elektrisch rijden dus minder gestimuleerd.

  • 2022: 16% bijtelling (cap op 35.000 euro)
  • 2023: 16% bijtelling (cap op 35.000 euro)
  • 2024: 16% bijtelling (cap op 35.000 euro)
  • 2025: 17% bijtelling (cap op 35.00 euro)
  • 2026: 22% bijtelling (geen cap)

Occasions: bijtelling 60 maanden geldig!

Nu komen er ook steeds meer elektrische occasions op de markt en ook daar kun je als ondernemer je voordeel mee doen. De lagere bijtelling geldt immers over een periode van 60 maanden!

Dat betekent dat je, als je in 2020 een tweedehands elektrische occasion uit 2018 koopt, je nog profiteert van de verlaagde bijtelling van 4% over de gehele aanschafwaarde. Op die manier kun je met een oudere en grotere Tesla S uit 2018 goedkoper uit zijn dan een kleiner en nieuwer Model 3 uit 2020!

Verdere ontwikkelingen richting 2026

Ook op het gebied van BPM en wegenbelasting worden de belastingvoordelen minder richting 2026

  • Tot en met 2024: geen BPM, geen wegenbelasting
  • 2025: 360 BPM, 25% van de geldende wegenbelasting

Op zoek naar een zakelijke lening voor een bedrijfsauto?

Niet alle ondernemers hebben het kapitaal beschikbaar om een auto ‘voor de zaak’ te kunnen kopen. Een zakelijke lening biedt dan uitkomst. Ben je benieuwd of je in aanmerking komt voor een lening? Vraag die dan vrijblijvend bij ons aan!

Disclaimer

Deze informatie wordt beschikbaar gesteld met als enig doel behulpzame informatie verstrekken aan bezoekers. Aan deze informatie kan geen rechten worden ontleend. Het is ook niet bedoeld als vervanging van persoonlijk financieel advies, raadpleeg bij vragen altijd een financieel adviseur.

ted-leesbril
Ook interessant