- Voor het opstellen van een jaarrekening moet je eerst een ‘Mijn Start’ account bij de KVK hebben en je bedrijfsklasse bepalen om te weten welke documenten vereist zijn.
- De inhoud van een jaarrekening varieert per bedrijfsomvang: micro- en kleine bedrijven presenteren een beperkte balans, terwijl grote bedrijven ook een uitgebreide winst- en verliesrekening en een accountantsverklaring moeten toevoegen.
- Het proces omvat vijf stappen voor middelgrote en grote bedrijven: opmaken van de balans, opstellen van een winst- en verliesrekening, schrijven van een toelichting, regelen van een accountantsverklaring en ondertekenen door alle bestuurders.
Moet je een jaarrekening maken en heb je geen idee waar je moet beginnen? Dan hopen we je met dit artikel op weg te helpen.
Het inhuren van een accountant voor het maken van de jaarrekening is reuze-handig, maar kan ook erg duur zijn. Je bent gerust honderden euro’s kwijt. Misschien wil je daarom zelf een jaarrekening opstellen, of vind je het gewoon interessant om zelf te leren. Maar hoe maak je zo’n jaarrekening? Waar moet je rekening mee houden? En wat staat er allemaal in een jaaroverzicht? Pak je kop koffie of thee er maar bij, want dat gaan we je allemaal uitleggen.
Hoe maak je een jaarrekening op?
Voordat je begint met het opstellen van een jaarrekening, moet je een zogeheten ‘Mijn Start’ account hebben. Heb je die nog niet? Dan kun je een account regelen op de site van de KVK. Daar hebben ze een stappenplan van 7 pdf’jes voor, dus je kunt je voorstellen dat je daar even de tijd voor moet nemen.
Account gelukt? Super. Dan is het nu tijd om te bepalen in welke bedrijfsklasse je onderneming valt. Afhankelijk daarvan weet je namelijk welke stukken je op moet nemen in je jaarrekening. We maakten een handig overzicht voor je met de groottecriteria die de KVK hanteert. Zo zie je precies of jij een micro-, klein-, middelgroot-, of een groot bedrijf hebt. Ben je hier niet zeker van? Wij schreven er een artikel over om je op weg te helpen!
Wat moet er in een jaarrekening staan?
Zoals we al zeiden is het afhankelijk van de grootte van je bedrijf hoeveel informatie je moet opsnorren voor je jaarrekening. De micro- en kleine bedrijven hebben qua papierwinkel een streepje voor. Zij hoeven namelijk minder stukken aan te leveren. Zij maken als het ware een simpele jaarrekening met alleen een balans en eventueel een toelichting. Ben jij zzp’er? Dan is de jaarrekening vaak helemaal niet verplicht. Toch is dit in de meeste gevallen wel heel handig op te doen. Zo’n jaarrekening geeft je een heel duidelijk beeld van je schulden en bezittingen.
Let op! Als ZZP’er dien je wel een balans en winst- en verliesrekening op te stellen. Die informatie vind je vaak terug in de aangifte inkomstenbelasting. |
Grote en middelgrote bedrijven maken een uitgebreid(er) jaaroverzicht met naast een balans ook een uitgebreide toelichting en een verlies- en winstrekening. Onderaan dit artikel vind je een uitgebreid overzicht van alle verplichte jaarstukken voor grote en middelgrote ondernemingen. Maar laten we klein beginnen.
Een simpele jaarrekening voor kleine bedrijven
Een micro-onderneming hoeft alleen een beperkte balans op te nemen in de jaarrekening, met links je activa (bezittingen) en rechts je passiva (eigen vermogen en schulden). Een toelichting op de balans is niet verplicht.
Een kleine onderneming moet een verkorte balans opnemen in de jaarrekening, inclusief een korte toelichting. Hierin splits je iets meer uit dan in de beperkte balans. Je maakt bijvoorbeeld onderscheid tussen de verschillende soorten activa en passiva. Zo zijn er vaste activa (bijvoorbeeld je bedrijfsgebouw) en vlottende activa (je voorraad bijvoorbeeld).
Je kunt hiervoor weer het eerdergenoemde voorbeeld gebruiken, maar deze keer vul je hem volledig in. Iets meer werk, maar nog steeds niets vergeleken met de vereisten voor de middelgrote en grote ondernemingen.
Verplichte jaarstukken voor grote onderneming
Middelgrote en grote bedrijven moeten naast een uitgebreide(re) balans ook nog een winst- en verliesrekening toevoegen aan de jaarrekening. Een ander verplicht stuk voor de jaarrekening is een accountantsverklaring. De accountant controleert of jij je jaarrekening correct hebt opgesteld en of hij aan de wettelijke voorschriften voldoet.
Je kunt je voorstellen dat grotere bedrijven niet vaak zelf de jaarrekening opstellen. Ze moeten immers al een accountant inhuren voor de verklaring, dan is het uitbesteden van de volledige jaarrekening een logische keus.
Voor iedereen die de jaarrekening toch graag zelf wil maken, hebben we hieronder schematisch weergeven wat er allemaal in een jaarrekening moet staan:
Voor grote en middelgrote bedrijven bestaat het opmaken van de jaarrekening dus uit vijf stappen: de balans opmaken, een winst- en verliesrekening maken, een toelichting schrijven, een accountantsverklaring regelen en de jaarrekening ondertekenen. Dat gebeurt door alle bestuurders van het bedrijf en eventuele commissarissen. Het ondertekenen van de jaarrekening is overigens ook verplicht voor micro- en kleine bedrijven.
De kosten van een jaarrekening
Begint het je te duizelen en heb je helemaal geen zin om zelf met die jaarrekening aan de slag te gaan? Dan kun je natuurlijk een accountant inhuren. Hoe duur het is om een jaarrekening op te laten stellen, is volledig afhankelijk van hoeveel werk de accountant moet doen. Een beetje rondneuzen op het internet laat dat je zeker € 500,- kwijt bent voor een bv. Maar ga voor de zekerheid maar uit van het dubbele.
Je kunt er ook voor kiezen om de computer het werk te laten doen. Er bestaat namelijk speciale software die jaarrekeningen kan opstellen. Speedbooks is daar een voorbeeld van, evenals 7×24. Je kunt ook Moneybird gebruiken om de boekhouding in bij te houden.
Deponeren van de jaarrekening
Is je jaarrekening helemaal klaar? Dan mag hij worden verstuurd naar de KVK. Dat noemen ze ook wel deponeren. Het deponeren van de jaarrekening moet uiterlijk twaalf maanden na afloop van het boekjaar gebeurd zijn. Zoals je kunt lezen is het verzamelen van alle informatie best een aardige klus, helemaal voor grotere bedrijven. Als je zelf de jaarrekening wil maken, is het dus zaak om hier op tijd aan te beginnen.
Veelgestelde vragen
Bv’s, nv’s, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen (die sluiten verzekeringsovereenkomsten) zijn verplicht om jaarlijks een jaarrekening op te maken. Simpel gezegd is een jaarrekening een financieel overzicht van het afgelopen jaar. In dit jaarverslag wordt duidelijk hoe jouw bedrijf er financieel voor staat. Je kunt het vergelijken met de jaaropgaaf die je als werknemer krijgt van je werkgever. Waar is het geld heengegaan en hoeveel blijft er onderaan de streep over?
Waar een jaarrekening uit bestaat, is afhankelijk van hoe groot jouw bedrijf is. De KVK maakt onderscheid tussen de bedrijfsklassen micro, klein, middelgroot en groot. Kleinere bedrijven voldoen aan hun verplichtingen door een (beperkte) balans op te maken en een korte toelichting. Grotere bedrijven moeten ook een winst- en verliesrekening maken, een uitgebreide toelichting + een accountantsverklaring.
Je bent verplicht een jaarrekening op te stellen als je een bv, nv, coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij hebt. Stichtingen moeten soms ook een jaarrekening opstellen. Dat is het geval als ze in twee opeenvolgende boekjaren minstens zes miljoen euro per jaar hebben omgezet.
Hoewel het uitbesteden van de jaarrekening je flink kan ontzorgen, is het inhuren van een accountant niet verplicht. Voor middelgrote en grote bedrijven is het echter wel verplicht om een accountantsverklaring aan te leveren bij hun jaarrekening. Zij laten hun jaarrekening dan ook vaak door de accountant opmaken in plaats van de papierwinkel zelf aan te gaan.