Overal ter wereld heeft het bedrijfsleven te lijden onder de uitbraak van het coronavirus. Orders worden gecanceld, evenementen gaan niet door en in de meeste grote steden hebben organisaties, winkeliers en kleine ondernemers nog steeds te maken met strenge coronavoorschriften. Wekelijks lezen we berichten over grote bedrijven die op omvallen staan. Veel minder gaat het over de plaatselijke bakkers, kappers en horecaondernemers. Om inzicht te krijgen in de gevolgen van het coronavirus voor het kleinbedrijf deden we daarom onderzoek onder 659 Nederlandse organisaties met maximaal 50 medewerkers. De uitkomsten vind je hieronder.
Hoe groot is de impact van het coronavirus op de gemiddelde omzet in het kleinbedrijf? Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst driekwart van de ondervraagde bedrijven in de afgelopen maanden omzetverlies leed. Bij meer dan de helft van hen bedroeg deze afname ten minste 60%. De moeilijkste periode lijkt achter de rug; voor de komende 3 maanden zijn de ondervraagden een stuk positiever gesteld.
Het grote omzetverlies van de afgelopen maanden zorgt voor groeiende liquiditeitsproblemen bij kleine bedrijven. Een kwart van de ondervraagde ondernemers zegt op dit moment een liquiditeitstekort te hebben, nog eens 19% verwacht in de aankomende maand een gebrek aan liquide middelen te hebben. De hoogte ervan kan in sommige gevallen flink oplopen; een kwart van de respondenten verwacht een tekort van ten minste 30.000 euro.
Minder omzet leidt tot minder opbrengsten. Voor een groot deel van het kleinbedrijf is de situatie op dit moment zo zorgelijk, dat zij extra financiering nodig hebben om de coronacrisis te overleven. Opvallend genoeg hebben ondernemers in de transportsector de meeste behoefte aan extra financiering, gevolgd door de horeca en retail.
Nu de lockdown is versoepeld, hopen veel ondernemers de misgelopen omzet zo snel mogelijk in te halen. Uit het onderzoek blijkt dat het echter nog wel even zal duren voordat de meeste ondernemers hun recente omzetverlies hebben goedgemaakt. Vooral in de retail (acht maanden) en de bouw (zeven maanden) is men voorzichtig. Opvallend genoeg zijn horecaondernemers het meest optimistisch; zij verwachten in slechts 4 maanden weer terug te zijn op het niveau van voor de coronacrisis.
Thuis blijven, afstand bewaren en zoveel mogelijk vanuit huis werken. Maar liefst 56% van de ondervraagde ondernemers is ontevreden over de coronamaatregelen. Vooral in de horeca is er veel onvrede over de richtlijnen van het RIVM; slechts een vijfde van alle horecaondernemers noemt deze ‘passend’. Daarentegen zijn de horeca en bouw juist erg tevreden over de getroffen maatregelen.