Als ondernemer kan het slim zijn om zowel bestaande producten te optimaliseren, als te investeren in het maken van nieuwe producten. Maar wanneer maak je die sprong in het diepe? En hoe financier je die stap?
Signalen dat het tijd is om een bestaand product te optimaliseren
1. Klantenfeedback
Je krijgt veel positieve reviews en begrijpt van klanten dat er nog steeds vraag is naar het product dat je aanbiedt. Wel krijg je hier en daar feedback: je product werkt misschien wat minder snel of is alleen geschikt voor binnengebruik, terwijl je klanten het ook graag buiten zouden gebruiken. Of misschien gaat het net iets te kort mee en zie je al snel gebruikssporen. Zet al die feedback eens op een rijtje, check of je bepaalde punten vaker hoort en bepaal of het interessante en waardevolle feedback is waar je misschien iets mee kan om je product te verbeteren.
AirBnB is hier een mooi voorbeeld van. Zo optimaliseerden ze afgelopen maart hun platform nog met zeker 50 nieuwe features, allemaal afkomstig uit klantenfeedback. Hun klanten gaven bijvoorbeeld aan ook gespreid te willen kunnen betalen, wat ze stimuleerde om een partnership met Klarna aan te gaan.
2. Kostenbesparing
Soms is het zo simpel als dat. Productoptimalisaties doorvoeren is vaak goedkoper dan het ontwikkelen van een compleet nieuw product. En het kan, als je het handig aanpakt, veel extra omzet opleveren.
3. Concurrentievoordeel maken/behouden
Presteert je product lekker in de markt, maar merk je dat concurrenten beginnen in te lopen? Optimalisatie kan je hierbij helpen! Misschien bied jij als eerste die extra feature en verbeterde kwaliteit aan en blijf je op die manier koploper. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de wereld van postbezorgers, zijn er heel veel aanbieders, maar onderscheidt BudBee zich door aan te geven hoe ver bezorgers van je verwijderd zijn, tot op het aantal voordeuren nauwkeurig.
4. Meer omzet
Voor een geoptimaliseerd product kun je ook meer vragen. Zolang de kosten van de optimalisaties niet hoger zijn dan je prijsverhoging (en je klanten bereid blijven het bedrag ervoor af te tikken), kan een geoptimaliseerd product zorgen voor meer omzet in je la. Kijk bijvoorbeeld naar de iPad en de iPad Air: in de winkel betaal je ongeveer 200 euro meer voor die laatste variant. Terwijl de grootste verschillen niet zitten in de functionaliteiten, maar in de kwaliteit van het beeldscherm, de processor en de accessoires die je kunt aansluiten op beide varianten.
Signalen dat het tijd is om te investeren in nieuwe producten
1. Verzadigde klanten
Als de markt verzadigd raakt en je groei stagneert, kan het verstandig zijn om eens te kijken naar nieuwe producten waarmee je hen (of een compleet nieuwe markt) kunt aanboren.
2. Technologische vooruitgang
We leven in 2023 en de technologische ontwikkelingen vliegen ons om de oren. Misschien zie je wel hele coole mogelijkheden om deze in te zetten voor innovatieve producten of diensten.
3. Diversificatie
Never place all your bets on one horse, zeggen ze wel eens. Dat kan ook gelden voor je business. Het uitbreiden van je product portfolio maakt je minder afhankelijk van één product en markt, waardoor je beter bestand bent tegen veranderingen in de markt of doelgroep. Dit doen wij bijvoorbeeld zelf ook. Door ons te richten op ondernemers die een zakelijke lening nodig hebben én ondernemers die een zakelijk krediet nodig hebben, spreken we twee doelgroepen aan en zijn we niet volledig afhankelijk van één.
4. Veranderende klantbehoeften
De klant is koning. Misschien een beetje overdreven, maar puntje bij paaltje betalen jouw klanten wel je boterham. Wanneer jij merkt dat het huidige aanbod simpelweg niet meer aansluit bij wat ze willen, ligt er een mooie kans om iets nieuws te ontwikkelen dat wel op hun wensen aansluit.
5. Lange termijn groei
Sommige ondernemers vinden het helemaal prima zoals het is, andere ondernemers krijgen een enorme kick van het laten groeien van hun business. Wanneer jij in die laatste groep valt, kan het interessant zijn om je te verdiepen in een lange termijn strategie. Met nieuwe producten of diensten kun je ook weer nieuwe doelgroepen aantrekken en natuurlijk extra inkomsten genereren.
BridgeFund helpt starters aan een financiering
Apple, Tesla, Amazon, Google en ja, ook wij, begonnen ooit in een garage. En hoe zou de wereld er vandaag de dag uitzien zonder die eerste bedrijven? Ongetwijfeld compleet anders. Daarom geloven we bij BridgeFund in ondernemingen van elk formaat. Omdat ze de wereld dikwijls versteld doen staan met hun creatieve ideeën.
Een zakelijke lening aanvragen
Een zakelijke lening aanvragen voor een niet-bestaand product of niet-bestaande dienst? Dat lukt niet altijd bij de bank. Maar bij BridgeFund houden we wel van een beetje lef. We helpen je graag als jij geld nodig hebt om te investeren in onderzoek naar en de ontwikkeling van een nieuw product.
Bij BridgeFund zijn meerdere vormen van financiering mogelijk: een vaste lening en een zakelijk krediet. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden. Wie weet gebruikt iedereen in Nederland straks jouw nieuwe dienst of product!