Ga naar content
crowdfunding
In dit artikel
Financiering zonder gedoe
  • Geen businessplannen of jaarcijfers
  • Aangevraagd in 5 min.
  • Binnen 1 dag op je rekening
Check je mogelijkheden

Een goede analyse van wat wel en niet werkt kan je helpen de gemiddelde investering te vergroten. Uit de statistieken blijkt onder andere dat met name games veel investeringen ontvangen, net als ideeën op het gebied van tech en design. Voor mode, muziek en films is het al lastiger en als het gaat om kunst, boeken, strips of voeding, haken de meeste investeerders helaas af. Juist in die categorieën lijkt het daarom een goed idee om gebruik te maken van onze 3 handige tips.

3 tips voor succesvolle crowdfunding

Crowdfunding vraagt natuurlijk vooral om een goed idee, zoals iedere vorm van financiering. Toch kan jouw aanpak wel degelijk invloed hebben op het uiteindelijke succes. Uit een analyse van The Hustle blijkt dat de volgende 3 tips het meeste succes opleveren:

  • Gebruik een video
  • Houd de beschrijving kort
  • Geef regelmatig updates

1. Gebruik een video

De belangrijkste tip om jouw crowdfunding-campagne tot een succes te maken? Gebruik een video om jouw product of idee te presenteren. Een foto zegt meer dan 1.000 woorden, dus de potentie van video valt helemaal niet te onderschatten. Uit de analyse van de projecten op Kickstarter blijkt dat campagnes met een video gemiddeld 105% meer kans hadden om hun doel te bereiken. Het zou daarom een no-brainer moeten zijn om een video te maken, waarin je investeerders uitlegt wat je precies van plan bent. 

Tip: wil je het helemaal goed doen? Schiet jouw video in hoge kwaliteit, het liefst in 4K. Veel investeerders gebruiken hoogwaardige apparaten en herkennen de focus op kwaliteit van hun eigen aanpak. Het lijkt misschien een detail, maar kan zomaar het verschil maken. 

2. Houd de beschrijving kort

We nemen in dit artikel goed de ruimte om je een aantal handige tips mee te geven voor de meest succesvolle crowdfunding. In jouw beschrijving is het juist de kunst om het kort te houden, omdat je daarmee veel meer kans maakt op succes.

Je kunt het een willekeurige tekstschrijver vragen, en die zal je vertellen dat schrijven gelijk staat aan schrappen. Dat is voor crowdfunding niet anders, omdat investeerders over het algemeen weinig tijd hebben. Er zijn veel projecten om uit te kiezen, dus breng kort en krachtig over waar het om gaat.

De gemiddelde succesvolle campagne had slechts 465 woorden nodig om het complete plan uit te leggen. Dat is iets minder dan 1 A4. Benader je jouw crowdfunding-campagne als een traditioneel CV? Dan zit je in de goede richting en vergroot je jouw kansen op succes. 

3. Geef regelmatig updates

Investeerders zijn op zoek naar rendement, maar blijven ondertussen mensen met emoties en warme gevoelens. Het is belangrijk om daar op in te spelen, juist op het moment dat je een investering ontvangen hebt.

Projecten die regelmatig updates versturen naar hun investeerders, doen het gemiddeld genomen beter dan de rest. Probeer in ieder geval iedere 5 dagen een bericht te sturen of te plaatsen. Dat leidde op Kickstarter tot 3x meer donaties, waardoor de mogelijkheden enorm toenamen. Als het gaat om crowdfunding is er dus niet zoiets als ‘te veel’ berichten versturen, investeerders willen graag weten wat er met hun geld gebeurt. 

Crowdfunding en andere financiering

De bovenstaande tips helpen je als je aan de slag wilt met crowdfunding. Je geeft een goed beeld van wat je van plan bent, houdt het kort en bondig en je zorgt dat investeerders goed weten wat er gebeurt en waar ze aan toe zijn. Met deze eigenschappen voor jouw campagne en aanpak heb je bij alle vormen van financiering veel meer kans op succes.

Hebben we je interesse gewekt voor crowdfunding? Check de lijst van de grootste Nederlandse crowdfuning websites

Levert crowdfunding niet het succes op waar je op gehoopt had? Voor het lenen van zakelijk geld biedt BridgeFund meerdere oplossingen in de vorm van zakelijke financiering.

Onlangs toegevoegd Ga naar Blog