Wat is een cashflow?
Cashflow is eigenlijk een duur woord voor de kasstroom van je onderneming. Het gaat concreet om het verschil in geld dat jij ontvangt en uitgeeft op je zakelijke rekening binnen een bepaalde periode. Dus: inkomsten, de rente en aflossingen van leningen, je vaste lasten en loon.
Oh, je cashflow is trouwens nét even wat anders dan winst en verlies. Cashflow is echt alleen het geld dat daadwerkelijk binnenkomt en er weer uitgaat. Bij winst en verlies kan het er op papier goed uitzien, terwijl de klant nog niet eens heeft betaald. Het geld staat namelijk nog niet op je rekening.
Cashflow berekenen
Je hoeft niet aan de mouw van je boekhouder te trekken. Je kunt namelijk zelf eenvoudig de cashflow van je bedrijf berekenen. Het is wél slim om dit te doen voor een langere periode: per maand, een kwartaal of zelfs een jaar. Hoe je dat doet? Met een simpel rekensommetje: cashflow = inkomsten – de uitgaven.
Een positieve cashflow
Het is voor iedere ondernemer een herkenbaar scenario: facturen die nog lang niet betaald zijn, maar intussen worden je vaste lasten automatisch afgeschreven. Voor veel ondernemers zijn deze inkomende en uitgaande geldstromen nog redelijk te overzien, maar je kan altijd geconfronteerd worden met onverwachte financiële verrassingen.
Stel je het volgende scenario voor: Jeanette heeft een goedlopende kapperszaak. In een kwartaal groeit haar personeel van 5 naar 12 medewerkers en kon ze een tweede vestiging openen. Deze maand ontvangt ze € 40.000, maar tegelijkertijd heeft ze betaald voor een opfriscursus en nieuwe kappersbenodigdheden voor haar medewerkers. Bij elkaar is dit € 25.000. Haar cashflow bedraagt dus € 15.000. Intussen stapelen de verplichtingen zich razendsnel op: van nog te betalen leveranciers tot de inkomstenbelasting. Met een positieve cashflow kan Jeanette geldproblemen voorkomen én haar bedrijf draaiende houden.
Een negatieve cashflow
Het is eigenlijk een eenvoudige rekensom: wanneer er meer geld je bedrijf uitgaat dan er binnenkomt, heb je een negatieve cashflow. Het kan echt iedere ondernemer overkomen: soms heb je gewoon een paar tegenvallende maanden of net een grote investering gedaan, zodat je bedrijf kan groeien en bloeien. Het is belangrijk dat deze situatie niet lang duurt, maar dat je meteen actie onderneemt. Pak de controle op de korte termijn over je cash, maar denk óók aan je toekomstige cashflow.
Krijg grip op je cashflow
Geen enkele ondernemer wil met zijn geld hamsteren. Je wil in de toekomst je rekeningen gewoon op tijd blijven betalen en het geld op je rekening zien groeien. Wil je meer ademruimte voor je bedrijf? Met onderstaande tips krijg je meer grip op je cashflow.
1. Een goede facturatie en opvolging van de betaling
Behandel je klanten altijd zoals je zelf behandeld wil worden. Vraag tijdens het aangaan van de samenwerking naar de manier van facturatie bij je klant. Noteer gelijk de afspraken die je maakt met je klant rondom het betalingsproces en controleer of de factuur daadwerkelijk is ontvangen. Houd nauwkeurig het overzicht bij in je boekhouding. Check gemaakte afspraken en durf ook te vragen naar je geld. Je hebt er recht op!
2. Cashflowprognose
Nee, het is géén koffiedik kijken. Met een cashflowprognose kun je voorspellen hoe jouw banksaldo er binnen 2 maanden, een half jaar tot een jaar uitziet. Het is dus een inschatting van je daadwerkelijk verwachte inkomsten en uitgaven om financieel gezonde keuzes te maken. Stel jezelf hierbij in ieder geval de volgende 3 vragen:
– Hoeveel cash heb je echt?
Wees eerlijk: welk bedrag staat nu op je zakelijke rekening(en)?
– Wat komt er nog binnen?
Welke klanten moeten nog een rekening betalen? Welke facturen ga je nog versturen? Denk hierbij ook aan openstaande offertes.
– Wat gaat eruit?
Denk aan leveranciers en belastingen, maar natuurlijk ook je loonkosten.
De antwoorden zet je in een overzicht. Zo kun je snel berekenen of je mogelijk een probleem hebt of krijgt in je cashflow. Easy as that!
3. Wees creatief
Je kan je broekriem strak aantrekken en kosten besparen op de huur van je pand of de abonnementskosten van je schoonmaker. Maar je kan ook de stoute schoenen aantrekken en je richten op meerdere inkomstenbronnen. Neem een proactieve houding aan en kijk wat er speelt bij je klanten. Onderzoek mogelijkheden waarbij je bedrijf een omzet behoudt, maar je klant óók voordeel heeft. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van meerdere pakketten in je dienstverlening, zowel voor kleine als grote klanten. Maar kijk ook of een cursus of training geven een goede optie is voor extra inkomsten.