Tussen 2012 en 2014 woonde Natalie in San Francisco. Toen ze terugkwam in Nederland speelde ze steeds vaker met de gedachte om te gaan ondernemen. “Ik dacht: wat hadden ze daar nou, wat we in Nederland nog niet hebben? Eten staat in San Francisco heel centraal en ik hou er zelf ook erg van. Ik kwam dan ook snel uit op het ontwikkelen van ambachtelijke granola.”
Een mooi product door mooie mensen
De keuze was niet geheel onverwacht, want voor Natalie naar Amerika vertrok, werkte ze als vrijwilliger bij een bakker. “Deze bakker biedt werkplekken aan mensen met een verstandelijke beperking, zodat zij een fijne dagbesteding hebben.” En toen ging het lampje branden: “Als ik met deze bakker kon gaan samenwerken, zou er een goed product ontstaan, geproduceerd door mooie mensen. Gelukkig stonden ze er voor open en gingen we vrijwel direct aan de slag. Voor ik het wist lag onze granola in veel lokale winkels, supermarkten en zelfs in een aantal bedrijfsrestaurants!”
Kapers op de kust
Toch ging het niet zonder slag of stoot. Het begeleiden van de bakkers met een beperking bleek in het geval van granola maken toch iets te intensief voor deze partij en de samenwerking stopte. “Ik kon wel kiezen voor een reguliere bakker, maar dat wilde ik niet. Het leek mij juist zo mooi om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen te bieden.” Natalie stortte zich weer op haar baan die ze nog had in marketing en communicatie, tót er vorig jaar ineens kapers op de kust bleken te zijn. “Vanuit Amerika wilde iemand de domeinnaam Granola Bakery overnemen. Ondanks dat er inmiddels al best wat granola-bedrijfjes in Nederland waren ontstaan, dacht ik: dit laat ik me niet gebeuren!” Waar Natalie zich eerst liet belemmeren door tegenslag, bleek dit precies een zetje in de juiste richting te zijn om haar onderneming weer nieuw leven in te blazen.
Een belangrijke koerswijziging
Natalie besloot, door de grotere concurrentie die er inmiddels was op de consumentenmarkt, zich met Granola Bakery vooral op bedrijfskantines en horeca te richten. Zo sloeg ze twee vliegen in één klap en werkte ze tegelijkertijd aan haar andere missie: gezonder en gevarieerder eten aanbieden op het werk. “Ik vond twee bakkerijen om mee samen te werken. De eerste was een bakkerij uit het Groene Hart. De vrouwen die in de tien bijbehorende bakkerswinkels werken, kregen meer uitdaging door naast hun reguliere werkzaamheden ook zelf granola te maken. Ik ben in deze omgeving opgegroeid, dus het maakt me supertrots om mijn product in die bakkerswinkels te zien liggen! Via Social Capital kwam ik bij de tweede partij uit: bakkerij Lekker Brood. Hier werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, precies wat ik graag wilde.”
De doorstart ging echter niet alleen maar over rozen. “De kostprijs van de ingrediënten was door de jaren heen een flink stuk hoger geworden. Ik moest mijn businessmodel kritisch onder de loep nemen en keuzes maken, voor bepaalde ingrediënten maar bijvoorbeeld ook wat betreft de deals met bakkers. De logistiek was ook ineens heel anders, omdat ik me meer op bedrijven ging richten. Daarnaast had ik inmiddels geleerd dat er heel wat komt kijken bij het begeleiden van mijn doelgroep. Daar was ik dit keer scherper op, door te werken met de juiste mensen die daar veel ervaring mee hebben.”
Leren omdenken
Natalie is een bezige bij. Naast haar onderneming is ze altijd blijven werken, momenteel bij vtwonen. “Ik ga heel scherp met mijn tijd om en moet bepaalde keuzes maken. Soms moet ik een potje padellen overslaan om aan de acquisitie voor Granola Bakery te werken, want ook in de avonduren ben ik veel met mijn onderneming bezig. Gelukkig heb ik fijne mensen om me heen die me helpen met bijvoorbeeld de website en vormgeving, wat me zeker wat tijd bespaard, maar toch sta ik altijd aan.”
De grootste les die Natalie in het ondernemerschap heeft geleerd, is kunnen omdenken. “Nu denk ik: waarom was ik bij de eerste hobbel gelijk gestopt? Tegenwoordig heb ik veel meer de instelling: wat kan er wél?” Daarnaast geeft ze als tip mee om je niet te laten afschrikken door meerdere interesses en jobs. “Het betekent echt niet dat je geen sociaal leven meer kan hebben, want dat heb ik gelukkig ook nog.”
Gezonde én goede granola taking over
Hoe Natalie de toekomst van haar onderneming voor zich ziet? “Het zou geweldig zijn als er weckpotten met Granola Bakery in elk bedrijfsrestaurant en hotel staan. Zo kan ik bijdragen aan fitte en gezonde werknemers én zo veel mogelijk mensen een leuke, uitdagende baan bieden. Meer mensen betrekken bij de maatschappij is goed voor iedereen. Om dit te bereiken zal ik in de toekomst wel na gaan denken over financierings- en samenwerkingsmogelijkheden. Ik zie bij ‘concurrenten’ dat dit veel kan doen voor je bedrijf. Daarnaast heb ik nog veel nieuwe ideeën om aan mijn missie te werken, bijvoorbeeld op het gebied van recreatie in mijn gemeente.” Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!