Waar het allemaal begon…
Via DGA Nederland (een informatienetwerk voor ondernemers én door ondernemers, opgericht door Julian) leerden Julian en Rutger elkaar kennen. Met Julian die zich richtte op de business en Rutger volledig gefocust op marketing, waren ze een killer team. Niet voor niks dus dat DGA Nederland zo hard groeide. Op een gegeven moment zaten er meer dan 2.000 bedrijven aangesloten, waardoor Julian en Rutger continu in contact stonden met verschillende soorten ondernemers. Zo ontdekten ze tegen welke uitdagingen ze aanliepen: veel ondernemers hadden geld nodig om te investeren in hun bedrijf en andere wisten niet wat ze met hun welverdiende centen moesten doen. Beiden konden niet terecht bij de bank.
Veel bedrijven kwamen moeilijk aan financiering bij hun bank. En voor de ondernemers die geld over hadden was de bank geen verstandige optie, vanwege de negatieve spaarrente in die tijd. Vanuit daar zijn ze onderzoek gaan doen. Julian: “We wilden deze ondernemers graag helpen, maar ik kon me niet voorstellen dat je als niet-bank zijnde leningen kon verstrekken.” Dat kon dus wel! Van het een kwam het ander en voor ze het wisten was BridgeFund geboren: een brug die vraag en aanbod van geld bij elkaar brengt. Julian en Rutger toverden een – hoe kan het ook anders – garage om tot kantoor (daar zijn ten slotte alle grote bedrijven begonnen! 😜) en BridgeFund was in business.
U vraagt, wij draaien
De website was nog maar net in de lucht of de eerste aanvraag kwam al binnen. Julian: “Rutger vroeg of ik wilde kappen met test aanvragen te doen, maar ik deed helemaal niks. Toen beseften we dat we onze eerste echte aanvraag binnen hadden!” De ondernemer in kwestie werd meteen opgebeld. Als eigenaar van een kippenrestaurant wilde hij € 6.000 lenen voor een turbo-oven, zodat hij twee keer zoveel kippen kon verkopen. In het kader van u vraagt, wij draaien, stond het geld binnen twee dagen op zijn rekening. En, nog veel mooier, binnen drie maanden had hij zijn investering al terugverdiend! Als dat geen succesverhaal is, weten wij het ook niet meer. Rutger: “Dit was voor ons meteen de bevestiging dat we op het goede spoor zaten. Eigenlijk waren we nog aan het opbouwen: de winkel was nog niet eens open, maar onze eerste klant was al binnen!” Daarna volgde aanvraag na aanvraag en zo is het balletje gaan rollen.
Corona survivors
We schoten als een malle uit de startblokken, maar ook voor BridgeFund kwam Corona uit totaal onverwachte hoek. “Zes weken lang verstrekten we geen enkele lening. In plaats daarvan stuurden we de eerste klanten die geraakt werden naar de juiste loketten, zoals bijvoorbeeld de KvK, om ze op die manier te helpen. Aan de andere kant waren er ook veel gezonde bedrijven die door corona juist groeiden en extra werkkapitaal nodig hadden. Dus stroomden – na die zes spannende weken – de aanvragen weer binnen. Gelukkig bleven onze beleggers ook in die onzekere corona tijd vertrouwen in ons houden en konden we ons heel snel doorontwikkelen. Zonder hen was dat nooit gelukt!”
Enorme dankbaarheid naar die beleggers dus, maar ook naar ons eigen team. Want zoals Julian zo mooi zegt: “Wat de winnaar de winnaar maakt, zijn de mensen met wie je het doet. Je personeel is de belangrijkste asset van je organisatie. En tegelijkertijd ook een van de meest onderschatte waardes van succes.”
Je kunt nog zulke goede mensen hebben, die mensen hebben ook goede aansturing nodig. Na lessen die Julian eerder had geleerd bij DGA Nederland en andere bedrijven die hij had opgericht, besloot hij bij BridgeFund vertrouwen in de organisatie te brengen door vanaf dag 1 volledig transparant te zijn. “Corona was natuurlijk super spannend, maar iedereen mocht ieder cijfertje inzien. Iedere maand kreeg iedereen een overzicht van alle cijfers, of het nu zwarte of rode waren.” Waar hij voorheen bang was dat het tot afstand zou leiden, bleek het tegenovergestelde te gebeuren. “Mensen voelden zich veel meer onderdeel van het geheel en er ontstond meer betrokkenheid. Zo zochten (en vonden!) we gezamenlijk oplossingen of kansen door gebruik te maken van ieders eigen creativiteit en gevoel van verantwoordelijkheid. Juist daardoor zijn we zo bizar hard gegroeid!”
Tijd voor wat anders
Ook al gingen we na corona als de brandweer, zoals altijd bij BridgeFund waren we niet 100% tevreden. “We liepen er tegenaan dat de uitstraling van ons merk niet helemaal meer paste bij de ambities en het karakter van BridgeFund. We zijn een hecht team van gedreven, ambitieuze rebellen die de financiële wereld op zijn kop willen zetten. We houden van aanpakken en dingen slimmer doen dan de status quo, en zo wilden we ons ook positioneren.” Tijd om te laten zien wie we zijn! Een totale rebranding volgde. En daar hoort natuurlijk ook een nieuw kantoor bij.
Rutger: “Op een gegeven moment zaten we met 20 man in de garage. Eigenlijk paste het al niet meer, we moesten bureaus huren bij onze buren en werkten we in een horecazaak om de hoek.” Toch gaf corona pas de doorslag om te verhuizen naar een groter pand. Afstand bewaren in de garage ging niet lukken en thuiswerken wilde niemand. “En toen kwamen we hier op de Amsteldijk. Dat ging voor even heel goed, maar na een jaar puilden we alweer helemaal uit.” En wat doe je dan? Juist, de muren doorbreken!
De kantoorruimte werd verdubbeld, maar binnen een jaar waren we in aantal mensen alweer verdriedubbeld. Dus, pakten we onze sloophamers er weer bij en de volgende muur werd eruit gebroken. Nu hebben we (voorlopig) even genoeg ruimte. Al raken we eigenlijk alweer redelijk vol… Rutger: “Het zal vast niet lang meer duren of we pakken er weer een stukje extra kantoorruimte bij. We maken er natuurlijk wel altijd een feestje van: mooie momenten, klein of groot, moet je altijd met elkaar vieren!”
Work = play!
Hoe hard we ook groeien, de cultuur en de lol die we met elkaar hebben is nooit verloren gegaan. Dat heeft een mega grote bijdrage geleverd aan het succes wat we tot nu toe geboekt hebben. “Bij BridgeFund hechten we veel waarde aan open, transparant en benaderbaar zijn. Er heerst een basis van gelijkwaardigheid. Het maakt niet uit in welke laag van de organisatie je zit, we doen het samen. Iedereen kan impact maken, wat je functie ook is. We nemen iedereen mee in de plannen en doelen, dan weet iedereen waar die het voor doet. We zetten hard in op de teamspirit en vieren onze successen dan ook graag samen!”
Hoe we dat vieren? Met super leuke feestjes en gekke uitjes: met een roze limo door Amsterdam, last minute naar het Oktoberfest in München, de parkeerplaats omtoveren tot kartbaan, een weekendje (après)skiën in Winterberg en ‘gewoon’ leuke themafeestjes of een karaoke avond op kantoor. In de afgelopen 5 jaar hebben we zoveel leuke momenten met elkaar beleefd, maar ook tijdens de alledaagse dingen straalt het plezier er vanaf. Rutger: “Af en toe liggen we compleet in een scheur met z’n allen. We hebben heel veel lol en het is zo belangrijk is dat we altijd blijven houden.”
Vol vertrouwen op naar de toekomst
Hoe leuk we het ook hebben en hoeveel successen we ook hebben geboekt, we komen ook genoeg uitdagingen tegen en lopen tot op de dag van vandaag nog steeds tegen pijnpunten aan. Rutger: “Het gaat natuurlijk nooit snel genoeg. Er liggen nog zoveel briljante plannen op de plank. Daar wil je zo snel mogelijk mee aan de slag. Maar, we hebben in de afgelopen jaren geleerd dat alles tegelijk doen totaal niet werkt. We roepen regelmatig ‘hokus pokus focus’ om iedereen bij de les te houden en met de neus dezelfde kant op te sturen. Keuzes maken kan soms frustrerend zijn, uiteindelijk kom je er verder mee.”
We willen maximaal blijven groeien. Daarvoor moet je soms even op de rem trappen om verstandige keuzes te blijven maken. “Aan het begin lag onze focus te veel op korte termijn keuzes. Dat zijn vaak ook veel kleinere beslissingen, dan kan je de grotere nog even lekker uitstellen. Keuzes maken, zowel de grote als de kleine, zijn we inmiddels veel beter in geworden. Met goede mensen om je heen waar je op kan vertrouwen is dat ook een stuk makkelijker. We zetten in om maximaal te blijven groeien op de korte én lange termijn.” We hebben het volste vertrouwen dat we op deze manier heel ondernemend Nederland kunnen laten zien dat we met BridgeFund ondernemen een stuk makkelijker, efficiënter, eerlijker en dus leuker maken.