De 3 ingrediënten voor zakelijke groei
Gokje: jouw hoofd zit vol ideeën. Je kunt niet wachten om die allemaal om te zetten in de praktijk. Zeker wanneer je bedrijf staat als een kasteel, maar ook wanneer je ziet waar het beter kan. Je ziet het tweede kasteel al voor je. En het derde. Met andere woorden: jij staat te springen om te groeien. Maar ook al ben j́íj́ klaar voor, is jouw bedrijf dan ook al toe aan uitbreiding? Dat is de vraag die veel ondernemers zichzelf stellen. In dit blog geven we het antwoord.
Funding, kans en timing
Funding en kans: dé 2 hoofd-ingrediënten voor zakelijke groei. Het eerste middel is uit te rekenen. Wie de cijfers kent, die heeft gelijk. Geen woorden maar data, zoals we bij BridgeFund ook wel zeggen.
Daarnaast is er nog kans: die voel je aan (als het goed is), of je ziet ‘m, letterlijk. Bijvoorbeeld:
- Een concullega gooit de handdoek in de ring en jij springt in het gat
- Het pand naast je komt leeg en dat overkomt je éénmaal in je leven
- Consumenten kiezen steeds vaker voor groen/goud/gifvrij en dat is jóuw ding
Deze 2 ingrediënten zijn makkelijk(er) te signaleren. De timing daarentegen is een stuk lastiger. Deze moet je inschatten, en dat is lastig. Om het je makkelijker te maken hebben wij 7 signalen voor je op een rij gezet, waarmee je kan checken hoe jij er met je onderneming voorstaat. Met andere woorden: is de tijd rijp voor zakelijke groei?
7 signalen dat de tijd rijp is voor zakelijke groei
1. Je hebt een loyale klantenkring
Terugkerende klanten zorgen voor een ijzersterke basis. Het betekent dat je kwaliteit levert en een prettige omgangsvorm hebt. Bij jou is het goed: je levert op de goede manier en je medewerkers – als je die hebt – vallen in de smaak. Wat je uit dit gegeven haalt, is vertrouwen in jezelf en in je bedrijf.
2. Je klanten vragen om je groei
Natuurlijk vragen ze niet of je ‘van plan bent te groeien.’ Welnee. Ze vragen je waarom jouw bedrijf het product X of de dienst Y eigenlijk niet levert. Of ze geven aan dat jouw vestiging toch wel iets te ver van de binnenstad ligt. Of dat ze ‘hier’ zo lastig kunnen parkeren. Een goede ondernemer heeft zijn oren en ogen open voor deze signalen en jawel, de conclusie luidt: time for a change!
3. Je draait winst
En niet alleen dat: je winst is bestendig. En dat al 2 jaar! Stabiele winstgevendheid – voor ons is 24 maanden het minimum – is een signaal dat je iets erg goed doet. Je kunt ervan uitgaan dat je bedrijfsmodel oké is. En dat moet gevierd worden!
Let op: een kortere periode dan 24 maanden winst draaien is niet voldoende. Je winst kán een flippo zijn: tijdelijk en gebonden aan een hype. Blijf dus realistisch en geduldig.
4. Je hebt goede mensen om je heen
Bedrijfsgroei kun je niet alleen, tenzij je nu zo’n 10 à 15 uur per week in je hangmat hangt ;). Om te kunnen groeien heb je team members nodig. Mensen waarop je kunt rekenen en die met jou kunnen opklimmen in de vaart der volkeren.
En om dat samen te kunnen doen, moeten je team members klaar zijn voor andere routines, spannende verwachtingen en onbekende uitdagingen. Dus: overweeg je een tweede vestiging? Zet je je zinnen op een nieuwe productlijn? Een extra dienst? Denk goed na over de draaglast van je team members. Zijn zij ready for action?
Kijk hiervoor scherp naar je medewerkers. Wie is de kroonprins(es)? Licht hem of haar op tijd in over je plannen. Niet te vroeg, maar zeker niet te laat. Als je plannen sneuvelen – om welke reden dan ook – dan loop je de kans dat de golden boy of girl de nieuw geschetste rozentuin rete-aantrekkelijk vindt. “Wow, bedrijfsleider, nooit over nagedacht.” En weg is ie, naar de rozentuin van de concurrent.
5. Je hebt een lekkere cashflow
Je kunt duizelingwekkende hoeveelheden van je product of je dienst verkopen, maar als je niet op tijd betaald krijgt – óf als je je cashflow niet verstandig beheert – dan heb je niet de financiële basis die zo broodnodig is. Leuker kunnen we deze tekst niet maken.
6. Je hoort jezelf best wel vaak ‘helaas’ verkopen
Hoewel schaarste heel erg gunstig kan zijn, hoor je jezelf net iets te vaak ‘nee, helaas’ zeggen: “helaas, tot eind van de zomer zijn wij he-le-maal volgeboekt.” Met slecht management heeft dat helemaal niets te maken. Nee, je bent juist hot as hell! Iedereen wil jouw product of dienst bezitten, gebruiken, voelen, ervaren, proeven: het wordt tijd voor breder, groter, meer.
7. Je beschikt over professionele bedrijfsprocessen
Tuurlijk, het woord ‘bedrijfsproces’ is taai en gortdroog. Maar echt, dit doet ertoe. Het draait om professionaliteit. Dat weet je, maar professionaliteit gaat tegenwoordig verder dan ‘je vak beheersen’.
Maak je er een complete chaos van omdat je simpelweg ruimte te kort hebt, waardoor je je zakenrelaties steeds maar meeneemt naar de Starbucks, in plaats van te meeten in je toffe vergaderruimte? Dán weet je dat er een ander pand moet komen. En snel een beetje!