Ga naar content
ondernemen
In dit artikel
Financiering zonder gedoe
  • Geen businessplannen of jaarcijfers
  • Aangevraagd in 5 min.
  • Binnen 1 dag op je rekening
Check je mogelijkheden

Hieronder 4 uitdagingen waar jij als ondernemer mee te maken krijgt als je bedrijf groeit. En omdat wij het allerbeste voor je willen, vertellen wij je ook hoe je deze uitdagingen het hoofd kunt bieden.

1. Je cashflow management

Een vol terras. Een uitpuilende orderportefeuille. Een stijgende omzet. Bestellingen door het plafond. En toch failliet. Of je nu 20 duizend draait of 20 miljoen: je bent ’t haasje als je je lopende kosten niet kunt betalen. Het CBS deed onderzoek naar de oorzaken van faillissementen. Wij weten zeker dat je een problematische cashflow als gevaar zult herkennen, want daar hebben we het over. Met geld maak je geld, dat weet jij ook. De kosten gaan voor de baten uit. Dat gaat zeker op in de periode van groei. Dat kan ervoor zorgen dat je kas leeg is, terwijl de kosten doorlopen. En dan hebben we het nog maar even niet over onverwachte tegenvallers. Om problemen te voorkomen moet je je cashflow bewaken met je leven. Een aantal zaken die daarbij kunnen helpen:

  • Onderhandel met je klanten over de betaaltermijn van facturen. Verbaas je over het effect van een beloning voor snel betalen. Hoe bescheiden die beloning ook is.
  • Zit strak op je debiteurenbeheer. Komt de betaling niet binnen de afgesproken termijn? Ga erachteraan. Afspraak = afspraak. Lullig? ‘t Is pas lullig als jij in de problemen komt.
  • Kijk vooruit en maak een financiële planning. Zo kun je problemen aan zien komen en tijdig voor een oplossing zorgen. Een kortstondige dip vang je bijvoorbeeld op met een kortlopende lening. Want met geld maak je geld. Wees dan ook niet bang om een zakelijke lening te overwegen, wanneer dit groei kan stimuleren.
  • Focus als een havik op je voorraadbeheer. De omloopsnelheid moet zo hoog mogelijk zijn en de voorraad zo laag mogelijk. Voorraad in je magazijn is levenloos geld dat het risico loopt om morsdood te gaan. Geld moet zitten waar het hoort: in je kas.
  • Deze adviezen verlopen nooit. Print uit en hang op.

2. Omgaan met concurrentie

Je bent dus goed. Je hebt succes. Reken op het volgende: de concurrent gaat jouw formule kopiëren. Dat is een gevaar. Jouw klanten zijn loyaal, maar ook grillig. Hoe ga je daarmee om? Zie het kopieergedrag van je concurrent als een vette opsteker. Jij bent beter dan de rest, dus dit kun je vaker doen. Jij bent de gorilla, de andere zijn de circusaapjes. Het kopieergedrag van je concurrent is dus jouw drive om je te blijven ontwikkelen. Je moet wel, want je leidende positie sta je natuurlijk niet af. Concurrentie houdt jou scherp. Goed dat ze er zijn.

3. Leren wanneer je wel of juist niet moet delegeren

Als ondernemer moet je bezig zijn met het sturen van het schip. Dat lukt niet als je in de machinekamer zit. Zorg dat je een team opbouwt met mensen die geschikt zijn om de operatie te runnen. Vertrouw op hun kennis en inzicht. Zo heb je tijd om aan je bedrijf te werken. Richt je aandacht op het grote plaatje en belangrijke strategische beslissingen. Geef je personeel vertrouwen en vrijheid om zelf beslissingen te nemen. Daar krijg je bevlogen en betrokken medewerkers van, die zorgen dat jij aan het roer kan blijven staan.

Een andere kant is er ook: bouw een Chinese muur tussen de zaken die je delegeert én die je in eigen beheer houdt. Geloof ons als we zeggen dat je echt niet zit te wachten op muitende matrozen.

4. Weten wanneer het roer om moet

Je gelooft heilig dat jouw nieuwe product of dienst de wereld gaat veroveren. Maar de verkopen blijven uit. Of dat super succesvolle marketingkanaal werkt ineens niet meer. Of die nieuwe vestigingsmanager is géén goeie gast, zoals je eerst dacht. Groeien gaat met vallen en opstaan. Leer van het vallen en sta zo snel mogelijk weer op. Zet je heilige geloof opzij en onderneem actie. Accepteer dat je soms leergeld moet betalen.

Extra advies: zorg voor een mentor

Ondernemen en groeien. Velen zijn je al voor gegaan. De uitdagingen die jij nog moet tegenkomen, zijn door andere ondernemers al overwonnen. Vaak met vallen en opstaan, door schade en schande. Maak gebruik van deze kennis en zoek een mentor die over meer ervaring beschikt dan jij. Duur? Niet als je vooruit kunt kijken, de toekomst in, denkend aan de benefits op de lange termijn. Heb je een issue waar je niet uitkomt? Organiseer een denktank. Nodig daarvoor een aantal ervaren ondernemers uit en brainstorm samen over jouw casus. Kost je niet meer dan wat eten en drinken. Onthoud: kennis delen is iets weggeven zonder te verliezen.

Verder: beleef plezier aan het ondernemen. Het is namelijk supergaaf!

Onlangs toegevoegd Ga naar Blog